Jak projektować profesjonalne ulotki?

Przechadzając się najruchliwszymi miejscami w mieście, bardzo często można spotkać kilku młodych ludzi stojących z plikiem ulotek. Osoby te najczęściej próbują zatrzymać jak największą liczbę przechodniów, aby zaproponować im wzięcie jednej broszury reklamującej konkretną firmę lub usługę. Ten niezwykle powszechny i ekonomiczny sposób promowania swojej działalności ma kilka podstawowych zalet, z czego oczywiście niska cena wykonawcza jest największą z nich.

Jak stworzyć skuteczną ulotkę?

ulotki Marketing to wszak kosztowna rzecz, a skorzystanie z usług drukarni i hurtowy wydruk kilkuset ulotek nie przysparza firmie wysokich kosztów. Problem polega na tym, że przechodnie rzadko sięgają po ulotki reklamowe. Warto zastanowić się, co leży u podstaw takiego zachowania i jak zachęcić ludzi do zapoznawania się z ulotkami. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na jedną prawidłowość – broszurki reklamowe są bardzo często projektowane w niezwykle podobny i odtwórczy sposób. Najbardziej symptomatyczne jest to w branży gastronomicznej, gdzie różnią się one w zasadzie tylko logiem na pierwszej stronie. Ludzki mózg działa w ten sposób, że zwraca uwagę na coś, co odznacza się od otoczenia. Naturalnie szuka elementów wychodzących poza schemat. Pierwszym krokiem musi być zatem poszukanie kilkunastu broszur różnych firm i zastanowienie się, w jaki sposób zaprojektować swoją, aby przedstawiała zupełnie nowy styl, a może nawet nową jakość.

ulotkiWszystkie ulotki mają oczywiście podstawową funkcję – muszą informować klienta o konkretnej usłudze bądź działalności firmy, jednakże nie znaczy to, że same w sobie nie mogą być małymi dziełami sztuki. Dzięki temu potencjalny klient chętnie sięgnie po coś, czego jeszcze w życiu nie widział. Drugim krokiem będzie znalezienie sposobu na utrzymanie jego uwagi w momencie, w którym zda sobie sprawę, że trzyma w dłoni ulotkę reklamową. Na jej pierwszej stronie warto zadać jakieś nieoczywiste pytanie. Może ono skłonić osobę do zastanowienia się nad odpowiedzią, a na pewno zachęci do sprawdzenia kolejnej strony ulotki. Na niej należy oczywiście umieścić wszystkie niezbędne informacje związane ze specyfiką firmy i jej usług. Ostatnim rekomendowanym krokiem będzie niestandardowy rozmiar lub kształt, dzięki którym ulotka nie będzie wyglądała jak standardowa broszurka, tylko jak intrygujący i oryginalny wydruk.

Po takie coś każdy z ciekawości wyciągnie rękę. To właśnie jest też nieoficjalna funkcja ulotek – muszą zaciekawić ewentualnego klienta, przykuć jego uwagę i wpłynąć na potencjalną decyzję. Przede wszystkim muszą być estetyczne, przejrzyste, informatywne i oryginalne. Wówczas nikt nie odważy się wyrzucić ich do kosza.

Autor: Jan Jaworski