marketing zapachowy

Marketing zapachowy a pierwsze wrażenie

Wszyscy bardzo dobrze wiedzą, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Decyduje ono bowiem o tym jak będziemy postrzegać, kogoś lub coś, przez najbliższe lata. Wywarcie dobrego pierwszego wrażenia na kliencie jest więc podstawą w biznesie. Jeżeli bowiem nam to się uda, to dalsze pozyskanie go jest o wiele łatwiejsze.

Marketing zapachowy i inne sposoby oddziaływania na zmysły

marketing zapachowyJak wchodzimy do sklepu to o naszym, dobrym lub złym, pierwszym wrażeni decydują trzy rzeczy. Zapach jaki unosi się w pomieszczeniu, muzyka która gra sobie gdzieś w tle, oraz oczywiście wystrój takiego sklepu. Każde z nich znacząco wpływa na postrzeganie klienta i jego późniejsze decyzje. Jeżeli bowiem wszystko mu się spodoba i będzie on w takim sklepie czuł się komfortowo, to znajdujące się w nim produkty również nabiorą w jego oczach. Dzięki temu jest większa szansa, że zrobi on większe zakupy, a więc da firmie większy zarobek. Co więcej, badania udowodniły, że będzie on zdecydowanie częściej wracał do takiego sklepu na kolejne zakupy. Będzie on mu się bowiem pozytywnie kojarzył i przyjemnością dla niego będą kolejne zakupy. Utrzymaniem dobrego zapachu w sklepie zajmuje się aromamarketing. Polega to na tym, ze dobierane są specjalne kompozycje zapachowe, które pasują do wystroju i muzyki w sklepie. Wielu przedsiębiorców i specjalistów z tej branży uważa, że marketing zapachowy jest jednym z najważniejszych czynników, aby zrobić pierwsze wrażenie. Często sama neutralizacja zapachów nie wystarczy. Zapach jest bowiem pierwszą rzeczą, której doświadcza człowiek jak wchodzi do takiego sklepu. Dopiero w kolejnym etapie zaczyna on słyszeć, odpowiednio dobraną, muzykę i oglądać wystrój.

Może się więc zdążyć, że przykry zapach uniemożliwi mu cieszenie się resztą, która jest na naprawdę świetnym poziomie. Przyjemny zapach jednak sprawi, że reszta będzie wyglądała, w oczach klienta, jeszcze lepiej.

O autorze: Julia Przybylska